Let Get-It Free!

Saturday 31 December 2011

Disebalik Hitam dan Putih

Hitam dan putih adalah warna yang mempunyai karakter berbeda. Diantara mereka terdapat watak yang diwakili dan membawa kebaikan serta keburukan. Bahkan masing-masing mempunyai watak yang membawa kepada kepentingan.

Kedua-dua ciri ini, tidak lain ialah warna yang berbeza dan membawa pengertian berbeza. Mengambil contoh sehelai baju berwarna putih yang dipercayai dan digunakan sekian lama, maka kita mempercayai hanya baju putih yang berbakti. Adakah si hitam tidak mampu dijadikan baju yang berbakti? Haruskah diberi peluang kepada si hitam?

Begitu juga yang terjadi kepada si fanatik hitam, sudah pasti mereka akan terjerat pada situasi sama seperti si pemakai putih. Adakah salah warna-warna ini? Atau salah si pemakai itu sendiri kerana kepercayaannya? Tetapi wajar juga dinilai bahawa si putih mampu menjadi si hitam dan begitu juga sebaliknya kerana keadaan sekeliling yang memberi pengaruh.

Persoalan yang paling penting bagaimana untuk kita menyedarkan si pemakai bahawa jangan menjadi si fanatik warna kerana itu telah mengetepikan prinsip keterbukaan. Kedua-dua watak warna ini mempunyai fungsi dan tanggungjawab serta membawa kesan buruk dan baik. Si pemakai harus rasional untuk memilih warna yang memberi lebih banyak manfaat kepada dirinya sendiri dan masyarakat sekeliling.

Kepercayaan tahayul terhadap satu warna harus dijauhi dan membawa satu kepercayaan baru bahawa kita boleh memilih mana-mana diantara warna yang dimiliki sebagai pilihan berdasarkan keperluan semasa untuk membawa suatu perubahan positif.

Hayyu Zahari
Ayer Keroh
31/12/2011

No comments:

Post a Comment