Let Get-It Free!

Sunday 25 December 2011

Berjuang Dengan Bijaksana

Perjuang sukar ditafsirkan, biarpun adakalanya membawa kepada kekeliruan dan kekacauan. Perjuangan berdasarkan ideologi dan prinsip adakalanya menjadi bentang menjadi si buta tuli.

Berjuang memerlukan kebijaksanaan, meletakkan kita berada pada aras di mana dan ketokohan kita dalam kepimpinan. Adakalanya perjuangan disalah tafsirkan oleh si penafsir kudaan, itu adalah segala kemungkinan dalam sebuah perjuangan yang memerlukan pengorbanan.

Mengulas sebuah perjuangan tentang pemansuhan AUKU oleh Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mempunyai asas kukuh dalam kandungan perjuangan mereka. Malangnya isu kandungan perjuangan tidak menjadi sepopular si penurun bendera dan si panglima perang.

Secara peribadi saya langsung tidak menyokong tidakan si penurun bendera dan si panglima perang kerana secara asas mereka telah terkeluar dari sebuah perjuangan yang bermaruah dan bijaksana. Perjuangan itu harus secara bermaruah kerana ianya menggambarkan keikhlas sebuah matlamat dan martabat.

Sebuah perbandingan untuk si penurun bendera, jika seseorang yang tidak dikenali bertandang ke rumah dan menurun gambar ayah atau keluarga anda, apakah tafsiran anda kepada si dia ? Sudah pasti tindakan ini adalah diluar norma budaya rakyat Malaysia, begitu juga dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh si panglima perang yang ingin meludah si penurun bendera tadi. Kenyataannya bertentangan dengan norma dan meletakkan kebijaksanaan jauh di telapak kaki.

Sesiapa jua berhak dalam perjuangan mereka pilih, sama ada dipihak kerajaan atau pembangkang kerana itu demokrasi diamalkan. Dan kerana asas sebuah demokrasi serombolan mahasiswa menentang AUKU kerana itu termaktub dalam prinsip yang diamalkan di Malaysia. Jangan jadi si buta yang bersuluh dan si pekak yang terpejam.

Hayyu Zahari 
Ayer Keroh 
25/12/2011

No comments:

Post a Comment