Let Get-It Free!

Thursday 26 January 2012

Penyerang ABU melampaui Batas.

Hangat isu serangan terhadap ABU di Jalan Kebun baru-baru ini. Ada yang menyifatkan serangan dari Ultra Melayu iaitu Perkasa tetapi tiada maklumat rasmi dan sah yang membuktikan kesemua yang terlibat ialah ahli Perkasa. Menyedihkan melibatkan majoriti remaja belasan umur, hingus pun tidak kering lagi.

Mengapa terjadi serangan sebegini? Adakah keharmonian kaum di Malaysia semakin meruncing? Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Siapa yang harus dipersalahkan dalam isu ini, bila timbul serangan terhadap bangsa bukan melayu maka Perkasa dapat nama  kalau tidakpun Pekida yang terkait sama.

Adakah benar ini angkara 2 NGO melayu yang menjadi pengacau terhadap bangsa lain atau fitnah besar terhadap kaum melayu. Mungkin jua serangan itu dibuat oleh ahli kumpulan-kumpulan ini, tetapi adakah ianya dirancang oleh pemimpin tertinggi mereka?Saya tidak menuduh kedua-dua NGO , tetapi saya cukup risau isu ini, saya tidak memandang ianya serangan dari NGO-NGO ini tetapi sebenarnya ada pihak yang merancang untuk mengganggu gugat ketenteraman masyarakat Malaysia.

Dalang ini boleh jadi dari mana-mana pihak berkepentingan yang ingin melihat suasana 13 Mei berulang. Mereka sengaja menimbulkan persengketaan kaum untuk meraih sokongan dari bangsa tertentu serta beroleh kekuatan kaum. Sejauh mana dengan meraih 1 sokongan kaum mampu memberi ketenteraman awam? Itu tidak mungkin, perjuangan itu harus merentasi perbatasan kaum dan agama.

Rakyat terutama golongan muda jangan mudah untuk melenting atau terpedaya dengan tipu helah mana-mana pihak yang ultra perkauman dan agama. Isu yang utama ialah menjaga kepentingan negara dan kesemua rakyat Malaysia. Apa yang paling penting ialah jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga dan jangan kerana ia nila, rosak habis seketurunan mereka.(renungan bersama)

Hayyu Zahari
Simpang Empat
26/01/2012

No comments:

Post a Comment