Let Get-It Free!

Thursday 5 January 2012

Merasuk Mahasiswa!

Kebinggungan serta merta menerpa kerana situasi rakan siswa di UPSI menjadi hangat. Liputan dari blog-blog yang membawa aliran warna tersendiri menyebabkan situasi sebenar menjadi kelabu.

Pandangan dari rakan-rakan siswa mengatakan provokasi menyebabkan polis bertindak. Situasi ini menghalalkan tindakan polis sebagai benar. Ada pula rakan siswa berkata, jika tindakan provokasi itu menyebabkan tindakan ganas polis  maka jika ada dikalangan anda diprovokasi maka bolehlah sesuka hati memukul si provokasi.

Situasi ini pernah disebut sebagai "matlamat menghalalkan cara". Tindakan berkumpul itu sendiri sah maka saya merasakan hak dan kebebasan sebagai rakyat Malaysia itu harus dipertahankan sebagaimana diperuntukan dalam perlembagaan.

Situasi menjadi sedikit binggung dengan tindakan pro-aspirasi yang berkumpul sebagai protes terhadap timbalan menteri Dato' Saifuddin Abdullah. Maka saya bertanya sendiri adakah perhimpunan ini mendapat permit dan mendapat kebenaran Naib chancelor setiap universiti.

Jika saya menafikan hak pro-aspirasi, maka saya juga tergolong dengan mereka yang menghalang kumpulan  yang lain berhimpun di UPSI. Saya merasakan keterbukaan itu harus  menjadi sesuatu perbincangan kerana kita khuatir kebebasan yang kita definasikan tidak seiring dengan definasi kebebasan dalam konteks undang-undang negara.

Kita juga dikejutkan dengan video dari pihak polis di youtube dan juga dari pihak satu lagi. Maka menjadi sedikit kekeliruan video dari pihak yang satu lagi tidak lagi wujud. Berbagai kecaman yang diterima rakan siswa yang berhimpun dan kesalahan mereka kerana berhimpun untuk AUKU dimansuhkan.Salah atau tidak didefinasikan melalui kerajaan memerintah? "I don't know the imagination of the government".

Seringkali bahawa pihak yang memainkan sentimen bahawa mahasiswa tidak harus menentang kerajaan dan berterima kasih terhadap kerajaan kerana membenarkan mereka belajar di universiti. Persepsi sebegini ialah persepsi yang lapuk dan usang kerana harus diingatkan sekali lagi bahawa tertegaknya kerajaan hari ini adalah hasil sokongan rakyat. Wang yang membiayai mahasiswa itu datang dari kantung segenap rakyat Malaysia yang membayar cukai saban tahun. Oleh itu, ia bukan hak total dari kerajaan.

Sesiapapun kerajaan yang mentadbir, jangan menjadikan setiap apa yang ditadbir itu sebagai mengikut kemahuan mereka semata-mata. Begitu juga dengan layanan terhadap mahasiswa itu harus juga adil kerana tindakan yang tidak adil pasti akan terhisab kelak. Mahasiswa juga harus adil terhadap hukuman yang mereka kenakan terhadap kerajaan dan tindakan yang diambil mereka harus juga menunjukkan keintektualan mereka.

Hayyu Zahari
Ayer Keroh
5/1/2012

No comments:

Post a Comment