Let Get-It Free!

Wednesday 11 January 2012

Peristiwa 901

901 tarikh perhimpunan pembebasan Anwar Ibrahim diatas pertuduhan liwat, keputusan dari hakim mahkamah tinggi mengejutkan ramai pihak terutamanya penyokong yang hadir. Himpunan ratusan ribu rakyat ini sebagai tanda sokongan terhadap kepercayaan mereka kepada ketua pembangkang.

Isu pembebasan Anwar Ibrahim memang mengejutkan ramai pihak terutamanya dari rakyat yang beranggapan bahawa selama ini mahkamah menjadi boneka orang yang berpengaruh di negara ini. Keputusan ini dialu-alukan walaupun ada sesetengah pihak yang tidak senang. Pelbagai kemungkinan yang boleh terjadi antaranya rayuan dari pihak pendakwa raya terhadap keputusan ini di mahkamah rayuan dan jika berlanjutan ke mahkamah persekutuan.

Pembebasan Anwar dari tuduhan liwat ini bukan bermakna pemulihan institusi kehakiman secara keseluruhan. Semestinya terdapat banyak ruang yang harus diperbaiki dan tidak boleh dinafikan itu sewajarnya diatasi bagi mengangkat imej Malaysia ke persada dunia.

Prosiding mahkamah  masih boleh berlaku, walaupun ada cadangan dari Majlis Peguam Malaysia yang mencadangkan supaya tidak dirayu kes ini bagi membolehkan kes jenayah yang lebih berat diselesaikan. Namun begitu, pihak saya  tidak bersetuju dengan cadangan tersebut kerana dalam usaha memartabatkan keadilan harus kita bersama menegakkannya walaupun pahit bagi pihak tertentu. 

Proses rayuan itu sendiri sah dari segi undang-undang, maka peluang itu harus dibenarkan dengan cara yang betul tanpa ada keraguan. Sudah tentu ramai yang tidak bersetuju, namun harus diingatkan harapan untuk membina negara yang adil itu harus ada pengorbanan walaupun ia sesukar mana.

Apapun jua pendapat yang hadir melalui perbezaan pegangan politik, seharusnya jua kita memegang kepada kemanfaatan yang terbesar supaya kenikmatan itu dirasai secara menyeluruh oleh rakyat. Tidak semestinya yang kita sukai itu baik bagi kita dan yang tidak disukai itu mudarat bagi kita. Fikirkan ianya bersama.


Hayyu Zahari
Ayer Keroh
11/01/2012





No comments:

Post a Comment