Let Get-It Free!

Saturday 21 January 2012

DRB-Hicom ambilalih Proton

DRB-Hicom telah mengambilalih sejumlah 42.74% saham dari Khazanah Nasional dengan nilai sekitar RM 3 Billion. Proton juga telah meneliti segala kesan terutamanya kakitangan dan vendor-vendor.

Harga jualan Proton kepada Hicom dianggarkan pada RM 6.00 sesaham berbanding harga terakhir sebelum  digantung sekitar RM 5.18. Usaha Hicom mengambilalih Proton antaranya mengukuhkan syarikat automotif negara bagi lebih berdaya saing.

Antara kelebihan Hicom ialah mempunyai kerjasama dengan syarikat gergasi Jerman iaitu Volkswagen dapat dimanipulasi bagi meningkatkan mutu pengeluaran dan kecekapan dari aspek kejuruteraan.

Kilang pemasangan Volkswagen di Malaysia harus dimanfaatkan seperti menganalisis kecekapan pemasangan yang diamalkan oleh mereka. Proton juga telah menerima pelbagai ramuan dari Mitsubishi, Lotus, Renault dan kini Volkswagen melalui Hicom. 

Segala peluang ini harus diambil bagi memartabatkan Proton dimata dunia dengan menghasilkan kereta bermutu tinggi dan harga yang berpatutan. Jika kini Proton menghasilkan sekitar 220,000 unit setahun dan kadar economic production quantity (EPQ) ialah sekitar 250,000 unit, maka Proton harus memenuhi jumlah pengeluaran seperti itu bagi mengurangkan kos pengeluaran selain usaha pemantapan jenama Proton itu sendiri bagi diterima seantero dunia.

Proton mempunyai keupayaan yang luar biasa dari aspek peluang pemasaran terutamanya di negara timur tengah dan harus dimanfaatkan kerana Proton adalah jenama Malaysia. Tanpa pengambilalihan dari DRB-Hicom, Proton masih mampu untuk bersaing tetapi harus berlaku internal transformation dalam Proton itu sendiri. Antara aspek yang harus dijadikan fokus ialah pre-production dan production yang mana mampu mengurangkan pelbagai kos termasuk bahan, pemasangan, proses, buruh dan tenaga.

Selain itu, aspek Supply Chain Management dan pemilihan vendor terbuka mampu memperkukuhkan Proton dalam aspek pembekalan barangan berkualiti pada harga relevant. Setiap aspek ini harus diperinchikan supaya pelaksanaan pengukuhan itu tidak hanya populis tetapi ianya tindakan serius untuk membina Proton ketahap yang lebih tinggi. Pelbagai perinchian yang boleh dibuat oleh bijak pandai yang digaji oleh Proton atau konsultan-konsultan yang dibayar sedemikian tinggi bagi menginjak Proton ketahap yang lebih tinggi. 

Hayyu Zahari
Durian Tunggal 
21/01/2012

No comments:

Post a Comment