Let Get-It Free!

Monday 13 January 2014

Tips Seorang Ketua


Tugas seorang ketua bukan mudah dalam membawa pasukan untuk mencapai misi sebuah organisasi.
Seorang ketua harus mengetahui apa tindakan yang harus diambil oleh mereka. Antara yang dapat saya kongsikan.
  1. Haluan : Anda harus menetapkan satu arah haluan yang jelas kepada pasukan yang anda ketuai. Haluan ini harus dicapai secara bersama.
  2. Kawal : Sentiasa pastikan pasukan dalam kawalan anda dan bukan mengongkong. Jangan biarkan ahli kumpulan anda bertindak luar kawalan sebagai pasukan. Jika ada, buat cuba dekati dengan berhemah. Jika tidak anda mungkin perlu mengeluarkannya dan ia mungkin menjadi barah.
  3. Bimbing : Anda harus bersedia membimbing ahli kumpulan anda. Tidak semua orang mempunyai kelebihan yang sama. Dengan bimbingan ini akan memaparkan ciri kepimpinan anda.
  4. Kenali : Anda harus mengenali setiap ahli kumpulan anda. Kekuatan dan kelemahan supaya anda dapat letakan mereka di posisi yang tepat. Anda juga dapat membantu dari segi kelemahan yang mereka ada.
  5. Strategi : Anda harus mempunyai pecaturan dalam mencapai haluan. Susun mereka melalui kelebihan. Bina sistem supaya ia mampu bergerak walau dalam kurang penyeliaan.
  6. Kepercayaan : Anda harus bina kepercayaan dan menghormati kepercayaan itu. Jangan sesekali khianatinya. Jadikan diri anda orang paling dipercayai dalam pasukan.
  7. Hormati : Anda harus menghormati kumpulan anda dan tidak melampaui batasan sebagai seorang ketua.
  8. Pasukan : Terapkan nilai berpasukan yang tinggi dan bertindak atas dasar berpasukan. Pastikan tiada yang lebih penting dan besar dari pasukan. Bertindak bagi kepentingan pasukan dan pengaruh pasukan.
  9. Peka : Peka terhadap setiap tingkah laku. Tidak kira sama ada ahli anda sakit atau demoralize. 
  10. Rapat: Anda harus rapat dengan ahli anda, agak timbul perasaan kesetian antara satu dan lain.

2 comments:

  1. Very good and very true. This will make a good leader.

    ReplyDelete
  2. glad that u finally started learning to become a leader...i mean a good leader...

    ReplyDelete