Let Get-It Free!

Friday 24 June 2011

Pedihnya GST di Malaysia

Good and Services Tax (GST) adalah suatu kaedah menggenakan cukai pada setiap barangan atau perkhimatan yang digunakan oleh pengguna dalam kadar tertentu contohnya Australia menggenakan sebanyak 10 peratus.

Keadah ini mendatangkan kebaikan kepada negara kerana akan meningkatkan kutipan cukai. Ia juga membantu kerajaan dalam mengutip cukai dari orang-orang kaya yang selalunya menggunakan pelbagai kaedah mengelak cukai.

Tetapi dengan memperkenalkan GST akan menyebabkan rakyat dibebani dengan cukai yang pelbagai di negara ini. Mereka yang mempunyai anak yang ramai pasti akan lebih terasa kesannya kerana mereka memerlukan lebih banyak barang dan perkhimatan.

Persoalannya mengapa kita perlu memperkenalkan GST? Jawapannya mudah kerana kerajaan memerlukan pendapatan tambahan untuk mengimbangi perbelanjaan kurang berhemah atau boros. Ini dibuktikan dengan permohonan perbelanjaan tambahan oleh TPM dalam Dewan Rakyat baru-baru ini yang memohon sebanyak RM 13 Billion.

Rakyat mesti mengetahui bahawa cukai ini akan dikenakan pada setiap barangan yang kita nikmati contohnya kita membeli sebuah televisyen berharga RM 1000 maka rakyat perlu membayar tambahan cukai 10 peratus dan jumlah yang perlu dibayar untuk televisyen tadi ialah RM 1100. Jumlah cukai yang akan dikenakan tertakluk kepada kerajaan untuk penetapannya..


Bagaimana kerajaan akan memperkenalkan GST ini dan memceritakan kebaikan GST kepada rakyat. Jika ingin mengetahuinya, rakyat boleh menonton berita jam 8 malam di saluran kerajaan untuk melihat bagaimana suatu yang mendatangkan mudarat kepada rakyat diceritakan sebagai suatu hikmah.

Propaganda ini akan dimainkan kerajaan untuk menguji maklumbalas dari rakyat tentang bagaimana sokongan rakyat terhadap mereka, jika tiada bantahan mereka akan mengadakan pilihan raya dalam tempoh terdekat jika bantahan dari rakyat tinggi maka mereka akan memperkenakan beberapa manfaat supaya rakyat dibuai mimpi.

Taktik politik kotor, sanggup menggunakan bermacam kaedah yang halus untuk memenangi hati rakyat walaupun tersirat seribu rahsia menganiaya rakyat yang miskin dan sempit. Jika rakyat masih tidak bangun untuk mengubah keadaan ini maka kita akan terus terhimpit dalam kehidupan yang semakin menekan. Kes-kes jenayah pasti akan meningkat dan menyebabkan kehidupan rakyat dalam keadaan bahaya. Sedari rakyat untuk mengubah Malaysia

No comments:

Post a Comment