Let Get-It Free!

Monday 20 June 2011

Turun 10 sen, Kerajaan Komited

Terima kasih kerajaan Malaysia yang telahpun menurunkan harga minyak petrol kepada RM 2.80 seliter. Usaha ini menampakkan kerajaan peka dengan penurunan harga minyak dunia dan tidak mahu membebani rakyat. Pengguna kenderaan mewah berasa amat gembira dengan keprihatinan kerajaan kerana membolehkan mereka menjimat kewangan mereka.

Namun begitu beberapa kerat rakyat yang tidak bersyukur mengkritik kerajaan kerana tidak menurukan harga RON 95. Rakyat-rakyat ini merupakan rakyat yang terdiri dari petani, kerani, buruh, pegawai kerajaan, kerani dan pelbagai latar belakang lagi. Mereka ini hanya menyumbang sedikit dari pendapatan serta kemajuan negara dan hanya mengharapkan subsiti untuk terus hidup.

Mengikut tinjauan rambang, didapati bahawa hanya segelintir dari rakyat Malaysia menggunakan RON 97 dan sebilangan besar menggunakan RON 95. Penurunan ini hanya mendatangkan keuntungan kepada rakyat negara jiran dan jutawan-jutawan besar yang mana kenderaan mereka tidak boleh menggunakan RON 95.

Keprihatinan kerajaan hanya untuk golongan diatas, manakala rakyat hanya termanggu melihat tindakan kerajaan mereka yang telah dipilih. Alangkah janggal dengan beberapa petikan berita dari media massa pro- ampu kerajaan menyatakan kerajaan prihatin. Dimanakah hilang rasional pertimbangan mereka tidak diketahui. Tinggi mana pendidikan menjadi tanda tanya rakyat atau mereka dibelenggu akalnya oleh telunjuk ajaib.


Rakyat mari menilai kerajaan kita,terus menggula-gulakan kita seperti kanak-kanak hingusan. Tanya dalam kabul, adakah ini kerajaan yang dimahukan? Memperkecilkan pikiran rakyat dan menggunakan media untuk propaganda sonsang. Sedarilah ini mimpi palsu.

No comments:

Post a Comment