Let Get-It Free!

Wednesday 31 August 2011

Pentadbiran Negara

Assalamualaikum anak cucu dan para pemimpin negara dan rakyat jelata. Dato ucap tahniah pada PM kita Datuk Seri Najib yang memperkenalkan dasar satu Malaysia. Tapi dato nak beri sedikit komen dan nasihat pada semua orang. Sistem pendidikan kita patut disamakan dahulu.

Semua warga mesti bersedia untuk memartabatkan Bahasa Malaysia. Aliran yang sama dan sistem mesti diselaraskan agar bahasa Melayu didaulatkan. Tiada lagi sekolah berasaskan kaum atau agama ada dalam sistem pendidikan kita. Dato' teringat Allahyarham PM yang cuba memertabatkan Kedudukan bahasa melayu pada masa itu. Jika US boleh , Thailand boleh, Indon boleh dan banyak lagi negara yang berjaya menyatukan rakyatnya dengan sistem dan dasar demikian mengapa tidak kita ?

Jika kita mempunyai pilihan lain dengan meneruskan dasar yang sedia wujud sejak kemerdekaan. Kita masih hendak bertolak ansur dengan kaum-kaum tertentu kenapa pula kita pinggirkan bahasa kaum minoriti yang lain. Bahasa Orang Asli kaum negrito,senoi, bahasa iban , kadazan, penan, ,melanau , dan lain -lain bahasa etnik yang sepatutnya menjadi warisan, kenapa pula diketepikan?. Sedangkan mereka juga layak untuk memartabatkan bahasa mereka. Harap kita tidak lupa kata-kata Aminudin Baki,

......kera dihutan disusukan anak dirumah mati kelaparan.....

Satu lagi isu yang ingin Dato" ingin sentuh ialah berkenaan permata pintar yang diilhamkan oleh isteri PM , Tahniah kepada beliau dan harapan cita-cita murni beliau berjaya demi melahirkan warga terpilih pintar untuk kemajuan Malaysia pada masa depam. Kalau US pernah melaksanakan program yang lebih drastik dengan mencantumkan benih intelektual mereka untuk melahirkan anak pintar, kita tidak boleh melakukannya kerana kita beragama tapi dato percaya kita masih boleh melakukan lebih baik kerana kita tidak melalui jalan yang dilarang agama.

Tapi Dato nak ingatkan cara pemilihannya hendaklah telus ,calon yang dipilih benar-benar diuji tanpa campurtangan pendidik atau orang lain. Oleh kerana mereka akan mendapat layanan istimewa maka dato" takut ada tangan liar ,telefon sana ,telefon sini ,rekomen sana ,rekomen sini , maka orang yang layak diketepikan. Harapan Dato" Genggam Bara Api biar jadi Abu..... Sekali kita lakukan kita pasti berjaya . Terina Kasih dan semoga jumpa lagi, kalau panjang umur Dato".

sumber dari: datosemambukuning.blogspot.com

No comments:

Post a Comment