Let Get-It Free!

Saturday 20 October 2012

Memansuhkan PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional)


Pakatan Rakyat berjanji untuk memansuhkan PTPTN pendidikan kerana ia percaya bahawa ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk menyediakan pendidikan tertiari percuma kepada semua rakyat Malaysia.

Pelajar pendidikan swasta akan menerima subsidi yuran.Sebagai pendidikan tertiari yang disediakan oleh kerajaan, ini akan meringankan beban bahawa pelajar  yang sedang menghadapi, apabila memasuki tenaga kerja sudah dengan hutang untuk membayar.

Pakatan Rakyat percaya bahawa model pembiayaan semasa melalui PTPTN tidak mampan.Ia hanya menunggu masa sebelum kerajaan persekutuan berakhir sehingga menyelamatkan PTPTN adalah kejadian yang biasa berlaku di negara-negara lain dengan model pembiayaan yang sama. Dengan upah dan gaji terus ketinggalan ketara di sebalik kos sara hidup, keupayaan majoriti peminjam untuk membayar balik pinjaman pelajar pada masa dan kerap  adalah terhad. Kadar koleksi tidak akan meningkat dengan ketara dari masa ke masa dan hutang pelajar yang ditanggung oleh PTPTN akan terus berkembang sehingga ia mula mengancam kecairan dan daya maju kewangan PTPTN.

Pakatan Rakyat yakin bahawa ia boleh  menghapuskan pinjaman untuk sebilangan besar peminjam yang memenuhi satu set kriteria tertentu (gabungan cara ekonomi ujian berdasarkan pendapatan semasa, keputusan akademik dan rekod terdahulu) akan ditentukan oleh jawatankuasa khasditugaskan untuk merombak keseluruhan mekanisme pembiayaan pendidikan tinggi di Malaysia. Jika anggaran RM30 bilion yang telah dikeluarkan setakat ini diambil alih oleh kerajaan persekutuan melalui pembiayaan semula, kami percaya obligasi hutang dapat dipenuhi pada kos RM2 bilion setahun bagi tempoh 20 tahun.

Ini akan meningkatkan pendapatan boleh guna peminjam yang terjejas dengan segera dan membolehkan dia / dia semula keutamaan / perbelanjaan beliau ke kawasan yang ketara boleh meningkatkan kualiti hidup.

Belanjawan Pakatan Rakyat 2013

No comments:

Post a Comment