Let Get-It Free!

Sunday 22 July 2012

Bersediakah Kita

Masa berlalu terlalu pantas sehingga tidak kita sedari kemerdekaan sudah menjenggah usia 55 tahun. Cabaran era kita berbeza dengan era pra kemerdekaan dan cabaran ini yang menguji kesediaan kita.

Apa yang kita hadapi kini ialah cabaran sistem 'meritocracy' yang akan dilaksanakan secara meluas dalam semua bidang bagi menggalakkan persaingan terbuka tanpa membezakan hak keistimewaan seseorang. Ianya bertujuan untuk menjadikan modal insan lebih berdaya saing dan bersedia menghadapi cabaran global.

Namun demikian, tidak tahu mengapa ada kemungkinan pelaksanaan 'meritocracy' ini mungkin datangnya dari mereka-mereka yang ingin mengambil peluang untuk menghapuskan hak keistimewaan bangsa-bangsa tertentu dan menggunakan kesempatan ini bagi mencapai hasrat selama usia kemerdekaan kita.

Ada pula yang berpendapat, 'meritocracy' ini tidak lain adalah habuan balas kepada kemewahan pemimpin-pemimpin politik. Itulah harga yang harus dibayar oleh rakyat dek kejahilan pemimpin pilihan.

Namun begitu, terdapat juga asas-asas bahawa sistem 'meritocracy' ini harus didokong bagi mencapai matlamat negara bangsa. Sistem merit ini mampu dilaksanakan secara menyeluruh apabila beberapa syarat dilaksanakan:

  1. Sistem persekolah satu bumbung : Tiada lagi sekolah Melayu, Cina dan Tamil. Hanya yang wujud sekolah rakyat yang mana semua bangsa bersekolah di sekolah yang sama dengan 1 sistem pendidikan kebangsaan.
  2. Setiap pelajar harus menguasai setidak-tidak 3 bahasa sebelum memasuki pendidikan peringkat menengah iaitu bahasa malaysia, inggeris dan cina atau tamil atau kadazan atau iban atau punjabi atau mana-mana bahasa yang diajar dalam sistem sekolah rakyat. (Tidak termasuk bahasa arab)
  3. 70 peratus rakyat malaysia memahami setidak-tidak satu bahasa dari bangsa lain samada bahasa cina, tamil, iban, kadazan atau lain-lain termasuk kefasihan yang tinggi dalam bahasa kebangsaan.
  4. Ujian lisan bahasa malaysia wajib dimasukan sebagai permarkahan dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
  5. Ujian kewarganegara dikenakan pada Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan SPM.
  6.  Temuduga kerja wajib dalam bahasa kebangsaan atau salah satu dari bahasa ditemuduga. 
Syarat-syarat di atas dikenakan kerana terdapat kelemahan yang jelas antaranya ketika sesi permohonan kerja dimana syarat menguasai bahasa selain bahasa kebangsaan menjadi kelebihan atau kewajipan. Contoh penguasaan dalam bahasa cina menjadi kelebihan dan hanya segelintir yang menguasainya selain bangsa cina kerana sistem dwi persekolahan yang ada pada peringkat nasional dan ini membuatkan sistem yang ada tidak setara dan persaingan tidak seimbang.


Sistem merit haruslah dilaksanakan apabila syarat-syarat diatas dipenuhi bagi membuka ruang yang adil dalam persaingan terbuka. 

Hayyu Zahari
22/07/2012

2 comments:

  1. [Dia] x kan ubah nasib kaum itu sehinggalah 'mereka (kita)' mengubah apa yg ada dalam diri 'mereka (kita)'...

    ReplyDelete
  2. Terrific article! That is the kind of info that are supposed to be shared around the net.
    Shame on Google for no longer positioning this publish higher!
    Come on over and consult with my web site . Thanks =)
    My site :: more tips here

    ReplyDelete