Let Get-It Free!

Sunday 26 February 2012

Pilihan Raya antara PARTI atau CALON

  1. Kesetiaan kepada parti membataskan pilihan yang ada, tranformasi politik baru yang wujud kini ialah pilihan berdasarkan calon.
  2. Asas yang penting yang mendukung keutamaan pemilihan calon berbanding parti adalah ciri yang dibawa oleh calon itu seperti keterampilan, sifat kepimpinan, keintelektualan dan pemikiran yang menjurus kepada kepentingan rakyat serta negara.
  3. Kelemahan yang ada kepada pilihan parti adalah seseorang itu sendiri tidak mempunyai ciri-ciri yang harus ada sebagai pemimpin dan kemenangan itu hanya ehsan dari golongan fanatik parti. Apabila ia terlalu membawa prinsip kepartian, maka itu seseorang pemimpin sukar membawa perubahan dalam bentuk pemikiran kerana tercengkam oleh bayangan parti sendiri.
  4. Apabila calon tidak mempunyai karaktor dan keintelektualan kesannya ia mudah mengikut bayangan kepimpinan secara buta tuli tanpa dapat memutuskan langkah tepat yang harus diambil.
  5. Benar, Si polan menang kerana parti. Tetapi, ingat pernah pepatah pilihan raya berbisik bahawa Jika sudah parti itu, dicalon beruk juga pasti menang.
  6. Ini dilemma pemilihan berdasarkan parti, tetapi pemilihan berdasar calon juga mempunyai impak seperti YB katak. Situasi ini mengundang keruntuhan sesebuah kerajaan yang menang tipis atau cukup makan. Maka ianya seperti memperjudi nasib kerana tidak ada jaminan tentang kesetian kepada parti ketika berkuasa.
  7. Pelbagai asas boleh diambil kira, tetapi meletakkan keutamaan calon sebagai indikator atau penanda aras utama ketika membuang undi. Ini kerana calon yang bermutu pasti memberi kebarangkalian kualiti yang lebih baik ketika menjalankan tanggungjawab sebagai YB. Undang-undang yang digubalkan akan kelihatan lebih menyeluruh dan bijaksana.
  8. Tidak mudah untuk mengubah persepsi setiap pengundi, kerana kefahaman setiap insan berbeza-beza serta pengetahuan turut berbeza-beza. Kemahuan juga tidak sama, tetapi menjadi tanggungjawab kepada setiap yang rakyat Malaysia yang memenuhi syarat sebagai pengundi untuk berdaftar dan turun mengundi kerana masa depan negara terletak kepada setiap undi yang dipangkah. Jangan terlalu memandang mudah atau remeh kerana ianya memberi kesan besar kepada setiap rakyat yang bernaung dibawah panji-panji Malaysia.
Hayyu Zahari
Ayer Keroh
26/02/2012

1 comment:

  1. I used to be suggested this website via my cousin.
    I am not positive whether or not this put up is written via him as nobody
    else know such specified approximately my trouble. You're wonderful!
    Thanks!

    ReplyDelete