Let Get-It Free!

Friday 22 April 2011

Parti Dalam Malaysia

Malaysia sebuah negara yang terdiri dari pelbagai etnik bangsa dan agama. Bangsa-bangsa ini telah hidup aman damai sejak sekian lamanya dan pelbagai jenis parti yang berteraskan bangsa ataupun berlandaskan perkauman.

Menurut dari Suruhanjaya Pilihan Raya terhadap 31 jenis parti yang berdaftar mengikut subperaturan 11 (2) (c) Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Penjalanan Pilihan Raya) 1981. Jika disenarailkan maka ketahuilah kebanyakkan parti-parti ini adalah parti berasaskan perkauman.

Parti-parti ini didaftarkan sebagai parti yang berlandaskan kaum-kaum tertentu dan juga menjaga kepentingan bangsa-bangsa tertentu. Hanya sebilangan kecil yang didaftarkan sebagai parti yang ingin mendapatkan sokongan menyeluruh dari rakyat Malaysia. Juga dalam senarai ini, terdapat parti yang berlandaskan kenegerian.

Oleh yang demikian, rakyat seharuslah sedar bahawa politik perkauman ini telahpun lama dalam negara ini. Ianya bukanlah baru dan seharusnya rakyat sedar bahawa setiap dari parti-parti ini akan meniupkan semangat perkauman ketika pilihan raya menjelang. Tambah menjelikkan, menuduh parti-parti lain perkauman sedangkan mereka juga perkauman.

Justeru itu, rakyat Malaysia yang celik pastikan sedar hal ini dan mengambil langkah berbeza dalam memilih seorang pemimpin. Parti-parti yang bergabung juga hanya ingin mendapat sokongan kaum-kaum lain dan sebenarnya berpura-pura hakikat mereka hanya ingin mempertahankan kaum mereka.

Inilah dalang yang membakar semangat bangsa, sedangkan kita tidak pernah mahu rasa sangsi terhadap rakan bangsa lain. Marilah rakyat, kita sama-sama sedar bahawa kita telah lama dipermainkan dengan kaedah ini, bangunlah dengan memilih mereka yang sebenarnya memperjuangkan hak Malaysia.

No comments:

Post a Comment